Eindelijk in Tarapoto - Reisverslag uit Tarapoto, Peru van borisperu - WaarBenJij.nu Eindelijk in Tarapoto - Reisverslag uit Tarapoto, Peru van borisperu - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Tarapoto

Door: Boris

12 Oktober 2015 | Peru, Tarapoto

Gisteren via Lima naar Tarapoto gevlogen, klinkt misschien niet erg spannend maar dit is dus wel Peru en dus was het weer en reis vol verrassingen. Het begon normaal met en ontbijtje in Cuzco en en transfer nar het aeropuerto met de hele Djoser groep. Na de groeps check-in richting de gate. Alleen had de printer van de luchtvaartmaatschappij Star Peru een beetje weinig inkt meer gehad en kon de scanner het niet aan en ontstond de eerste peruaanse burocratische hapering, maar met behulp van reisleider Patrick lukte het toch om voor de gate te komen. Toen de eerste vertraging van uiteindelijk ruim en uur doordat het vliegtuig (een BAE146) technische problemen had. Maar goed toen konden we eindelijk op weg naar Lima met een voor dit type toestel wel erg lange run over de startbaan van Cuzco om op te stijgen.

Aangekomen in Lima bleek dat men geen bagage had meegestuurd met deze vlucht en voorrang had gegeven aan het vervoeren van de passagiers. Waarschijnlijk was het technisch defect een verminderd vermogen in de motoren wat ook de lange opstijgweg en de turbulentie onderweg een beetje kon verklaren. Maar goed toen begon de ellende dus echt goed, hoe krijgen wij onze bagage voordat onze vlucht naar Tarapoto vertrekt en de KLM vlucht van de overige groepsgenoten. Ook hier was de hulp van Patrick zeer welkom. Star Peru verzekerde ons dat de bagage wel zou komen die dag maar of dit op tijd zou zijn voor onze vluchten wist men niet. Omdat alle bagage op en groeps naam stond leverde dit weer een handicap op omdat onze bagage niet naar Amsterdam maar naar Tarapoto zou moeten. Mijn gegevens en de hotel gegevens achtergelaten en toen zijn we met de groep op Lima aeropuerto maar gaan zitten wachten terwijl Patrick de luchtvaart maatschappij is gaan an bewerken. Na een uur kwamen er zowaar 4 stuks bagage tevoorschijn die met een volgende vlucht waren meegegeven waaronder mijn paarse rugtas! Er zat dus wel beweging in het geheel en de rest zou om half zes ook aanwezig zijn. Dit zou wel heel erg krap worden met onze uiterst incheck tijd van kwart voor zes. Ondertussen had ik bij onze maatschappij voor de verdere vrucht naar Tarapoto (Peruvian Airlines) al een bevestiging gekregen dat wij inderdaad met hun vlucht mee zouden gaan mits we op tijd waren.

Om half zes nog geen bagage en het begon steeds spannender te worden en toen dus als laatste ingecheckt voor de vlucht met allen ruim bagage van mij en geen koffer van Gine. Star zou de koffer dan maar in Tarapoto bij het hotel moeten laten bezorgen. Om half zeven vertrokken we dus voor een ruim een uur durende vlucht dachten we. Maar dit is en blijft Peru en dus werden het weer een ander verhaal. Na het hapje en drankje volgde iets turbulentie en zag ik al lichtflitsen en dat betekende dat het spookte onder ons. En vlak voor de landing besloot de piloot om terug te keren naar Lima. En zo stonden we om 9 uur weer in Lima i.p.v. lekker te genieten van een welverdiend drankje aan het zwembad in Tarapoto.

Wel volgde er in Lima de mededeling dat we moesten blijven zitten en dat ze zouden bijtanken om daarna weer naar Tarapoto te gaan omdat het weer alweer een stuk beter was om te landen. Goed dit verhaal in Lima duurde ook ruim 2 uur incl een wissel van een van de piloten. toen mochten we dus weer de lucht in achter en file van vertrekkende toestellen aan. Uiteindelijk landen we iets na 12 uur in de nacht in een nog beetje regenachtig maar wel 23 graden warm Tarapoto. Toen kwam de grote verrassing van de dag: Ginds koffer kwam als een van de eerste stuks bagage op de band voorbij! Kennelijk had Patrick deze weten te onderscheppen en deze alsnog bij Peruvian in het ruim weten te krijgen. Hulde aan onze reisleider! Ook mijn paarse rugtas kwam er aan en we konden met een taxi naar ons hotel. Na het nemen van de malaria tabletten en voor mij nog een biertje uit de mini bar gingen we om half twee slapen. Wat een dag.

Nu net uitgebreid ontbeten en even lekker niets doen (internetten dus) op ons terras bij onze kamer en dan straks mar eens even zien wat we van doen. Na de dag van gisteren en de inspannende drie weken rondreis 'gaan we even lekker relaxen.